V Tišnově vyrostla nová moderní skladovací hala na Capri-Sun
Více místa pro palety s Capri-Suny a s tím spojený výrazný pokles jejich převážení kamiony do externích skladů. To je hlavní efekt nově vybudované tišnovské haly VITARu, která nese – byť náhodou – i přiléhavé označení C+. Znaménko plus by se dalo vztáhnout nejen k rozšíření stávající haly C, ale právě i k většímu prostoru pro skladování a také k jejímu vybavení. O obsluhu palet v této nové hale se totiž stará moderní systém autonomních robotických vozíků.
Nové haly si nejde nevšimnout – svou výškou výrazně přesahuje sousední „céčko“ a pojme zhruba 2300 palet. „Díky tomu zvládneme v areálu skladovat většinu roční produkce a externí sklady využijeme spíš pro sezonní výrobu. Celkově bychom měli snížit objem externě skladovaných palet s Capri-Suny asi na 30 % dosavadní praxe,“ vysvětluje ředitel logistiky Martin Kurdiovský.
Moderní a efektivní
Výsledkem investice přesahující 30 milionů korun není jen samotný prostor pro skladování, ale i jeho systém obsluhy. Postarají se o něj dva robotické vozíky, které se pohybují po regálech osazených speciálními „kanály“, jak se říká jejich drahám. „Celý systém funguje tak, že naši skladníci přivezou do nové haly paletu, kterou založí do zvoleného kanálu a vozík ji zaveze na správné místo. V případě expedice pak zase najde správnou paletu a vyveze ji na opačnou stranu haly, kde ji přebere náš skladník a odveze.“
Zapojení robotických vozíků je logické a nezbytné – mezi paletami totiž nejsou typické uličky pro průjezd vysokozdvižných vozíků jako v ostatních skladovacích halách (viz foto). Tady jsou všechny regály u sebe a uličky jen na začátku a na konci haly. „Díky tomuto systému dochází k maximálnímu využití skladovacího prostoru, což navyšuje kapacitu haly.“
Na maximalizaci kapacity se podílí i výška haly. Zatímco dosud jsme ve VITARu skladovali maximálně pět palet nad sebou, tady jich je sedm. Což znamená, že ta poslední se zakládá až do výšky 10,5 metru nad zemí. „Kvůli tomu jsme museli pořídit i dva nové retraky pro zaskladňování a vyskladňování. Jde o typ vysokozdvižného vozíku, který je schopný zakládat právě i ve velkých výškách.“
Za půl roku hotovo
Stavba nové haly začala na přelomu února a března a dokončena byla v polovině srpna. Pak přišla na řadu instalace regálů a obslužného systému, což zabralo zhruba tři týdny. První palety s Capri-Suny, pro jejichž skladování je hala určená, do ní zamířily v září.
„Cokoli, co VITAR dělá, musí mít nějaký efekt. Tady šlo o efekt ekonomický i ekologický. U Capri-Sunu skladujeme až 3 500 palet a dosud jsme je museli vozit do externích skladů v okolí Brna. Což s sebou nese jak náklady – na transport i skladování – tak zbytečné emise kamionů. Proto jsme se rozhodli peníze investovat do vlastního skladu, což je ekonomičtější i ekologičtější,“ říká generální ředitel VITARu Vladimír Polášek.